Lav animation af skib som sejler på sinusbølge

0
50459

Det er muligt at lave simple animationer i GeoGebra. Denne vejledning forklarer, hvordan du kan få et skib til at sejle på en sinusbølge.

Sådan gør du

  1. Find først ud af, om du vil vise akser og gitter. Det er ikke nødvendigt.

    Indsæt skydere

  2. Indsæt skyder a og indtast 0, 5 , 0.01
    Animation-skyder-a
  3. Indsæt skyder b og indtast  0.01 , 2*pi , 0.01 (læg mærke til at maksværdien ændrer sig automatisk)
    Animation-skyder-bAnimation-skyder-b-ændret
  4. Indsæt skyder h og indtast  x(Hjørne[1]) ,  x(Hjørne[2]) , 0.01
    Animation-skyder-h
  5. Indsæt skyder k og indtast  0 , 2 , 0.01
    Animation-skyder-k
  6. Indsæt skyder t og indtast  0 , 2pi/b ,  0.01 – kun stigende (læg mærke til at 2pi/b ændrer sig)
    Animation-skyder-tAnimation-skyder-t-ændretAnimation-skyder-t-animation
  7. Indsæt skyder α som vinkel med standardindstillingerne.
    Animation-skyder-α

    Tegn funktion og punkt

  8. Skriv i inputfeltet
    a*sin(b(x+t))
  9. Skriv i inputfeltet punktet
    P=(h,f(h))

    Indsæt billede

  10. Indsæt et billede, som du vil have til at være skibet. Du kan bruge det billede, som vises nederst på siden.
  11. Find midten af bunden af billedet ved at trykke på  Midtpunkt eller centrum og derefter på punkt A og punkt B.
    1. At indsætte et billede kan gøres på mange måder.
    2. Hvis der ikke allerede er 2 punkter forneden, så kan du finde dem ved at indtaste følgende i inputfeltet Hjørne[ billede1,1], Hjørne[ billede1,2]
  12. Forstør(Multiplicér) billedet Multiplicér objekt om punkt med faktor med faktor k ved at trykke på billedet og billedets midtpunkt (punkt C), og derefter skrive k.
  13. Drej billedet Drej objekt omkring punkt med vinkelomkring midtpunkt med værdien α ved at trykke på billedet (det multiplicerede) og derefter billedets midtpunkt (punkt C).
  14. Indsæt vektor vha. vektor mellem 2 punkter Vektor mellem 2 punkter ved de 2 punkter billedets midtpunkt (punkt C) og punktet P.
  15. Parallelforskyd billedet vha. værktøjet Parallelforskyd objekt med faktorog derefter trykke på billedet og den vektor, som blev lavet tidligere.
  16. Skjul billederne og andet, som ikke skal kunne ses
  17. Indsæt en tangent vha. værktøjet Tangenter i punktet P og derefter grafen for funktionen f(x)
  18. Skriv følgende i inputfeltet
    α=atan(f(h))

    Animation

  19. Nu skal du bare højreklikke på skyder h og vælge ‘Tænd animation’.

 

Sørøverskibet

[wpfilebase tag=file id=12 /]

 

Hent appletten på GeoGebratube.org

www.geogebratube.org/material/show/id/59535