Lav spejling af figur og selvrettende opgave

18205
Skynd dig at dele: Share on Facebook1Share on Google+3Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on StumbleUpon0Email this to someone

Følgende forklaring vil vise dig, hvordan du laver en opgave, som danner tilfældige polygoner, som skal spejles i en linje og efterfølgende rettes.

Fremgangsmåde:

  1. Vis gitter.
  2. Skjul akser.
  3. Indsæt 4 punkter via inputfeltet.
    A=(TilfældigMellem[1, 2], TilfældigMellem[8, 11])
    B=(TilfældigMellem[4, 7], TilfældigMellem[8, 11])
    C=(TilfældigMellem[4, 7], TilfældigMellem[3, 6])
    D=(TilfældigMellem[1, 2], TilfældigMellem[3, 6])
  4. Indsæt et polygon vha. polygon-knappen Knap - Polygon, som har alle 4 punkter, som hjørner.
  5. Indsæt til højre for polygonen en linje på tegneblokken vha. linje gennem 2 punkter-knappen Linje gennem to punkter.
  6. Skjul de 2 punkter, som linjen går igennem. (Højreklik på punkterne og tryk på Vis objekt.)
  7. Spejl polygon1 i linjen vha. ‘spejl objekt i linje’-knappen Spejl objekt i linje.
  8. Skjul den nye spejlede polygon1′ og de 4 nye punkter A’,B’,C’ og D’.
  9. Indsæt en Klik-boks vha. Klikboks-knappen.
  10. Giv den navnet Vis løsning og tilføj de objekter, som skal vises, hvis løsningen skal vises. Dvs. polygon1′.
    Vis løsning
  11. Tryk “Anvend”.
  12. Skjul herefter klikboksen.
  13. Indsæt en tekst vha. Indsæt tekst-knappen på tegneblokken, hvor du skriver “Flot!”.
  14. Indsæt en ny tekst Indsæt tekst-knappen på tegneblokken, hvor du skriver “Forkert!”.
  15. Flyt de to tekster, så de står hen over hinanden.
  16. Indsæt en knap vha. Indsæt knap.
  17. Giv den navnet “Ny figur” og indsæt følgende script.
    VælgUsynlig[tekst2,1,false]
    VælgUsynlig[tekst1,1,false]
    TildelVærdi[f,false]
    OpdaterKonstruktionen[]
  18. Indsæt en ny polygon, som skal være den, som brugerne skal kunne trække rundt på og være den, som viser brugernes “gæt” på en spejlning. Denne polygon hedder polygon2.
  19. Indsæt en ny knap vha. Indsæt knap.
  20. Giv den navnet “Kontrol” og indsæt følgende script.
    VælgUsynlig[tekst2,1,false]
    VælgUsynlig[tekst1,1,false]
    TildelVærdi[f,True]
    Hvis[A'≟A'_1 ∧ B'≟B'_1 ∧ C'≟C'_1 ∧ D'≟D'_1, VælgUsynlig[tekst1,1,true]]
    Hvis[A'≠A'_1 ∨ B'≠B'_1 ∨ C'≠C'_1 ∨ D'≠D'_1, VælgUsynlig[tekst2,1,true]]
  21. Nu bør du være færdig. Tryk på knappen “Ny figur” og forsøg at sætte polygon2 til at være spejlingen af polygon1.

Du kunne efterfølgende ændre farverne og tekststørrelser for polygonerne, knapperne m.m.
Skriv evt. også en forklarende tekst til, hvad brugerne skal gøre.

Se og hent opgaven her:

Geogebratube.org/material/show/id/36171

 

 

 

Spejling af figur
Spejling af figur
Spejling af figur - dynamisk.ggb
9.0 KiB
822 Downloads
Details
SHARE
Previous articleSlet objekter
Next articleLav selvretttende funktionsmaskine
Jeg er ansat som pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle. Jeg har tidligere været lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding, ejer og driver hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, er matematikkonsulent på traeneren.emu.dk, er med i et GeoGebra-netværk i Danmark, foredragsholder og sidst men ikke mindst konsulent for CFU. Jeg bor sammen med min kæreste, Bettina og vores 2 børn Fie og Louie. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.

NO COMMENTS