Lav spejling af figur og selvrettende opgave

0
36164

Følgende forklaring vil vise dig, hvordan du laver en opgave, som danner tilfældige polygoner, som skal spejles i en linje og efterfølgende rettes.

Fremgangsmåde:

  1. Vis gitter.
  2. Skjul akser.
  3. Indsæt 4 punkter via inputfeltet.
    A=(TilfældigMellem[1, 2], TilfældigMellem[8, 11])
    B=(TilfældigMellem[4, 7], TilfældigMellem[8, 11])
    C=(TilfældigMellem[4, 7], TilfældigMellem[3, 6])
    D=(TilfældigMellem[1, 2], TilfældigMellem[3, 6])
  4. Indsæt et polygon vha. polygon-knappen Knap - Polygon, som har alle 4 punkter, som hjørner.
  5. Indsæt til højre for polygonen en linje på tegneblokken vha. linje gennem 2 punkter-knappen Linje gennem to punkter.
  6. Skjul de 2 punkter, som linjen går igennem. (Højreklik på punkterne og tryk på Vis objekt.)
  7. Spejl polygon1 i linjen vha. ‘spejl objekt i linje’-knappen Spejl objekt i linje.
  8. Skjul den nye spejlede polygon1′ og de 4 nye punkter A’,B’,C’ og D’.
  9. Indsæt en Klik-boks vha. Klikboks-knappen.
  10. Giv den navnet Vis løsning og tilføj de objekter, som skal vises, hvis løsningen skal vises. Dvs. polygon1′.
    Vis løsning
  11. Tryk “Anvend”.
  12. Skjul herefter klikboksen.
  13. Indsæt en tekst vha. Indsæt tekst-knappen på tegneblokken, hvor du skriver “Flot!”.
  14. Indsæt en ny tekst Indsæt tekst-knappen på tegneblokken, hvor du skriver “Forkert!”.
  15. Flyt de to tekster, så de står hen over hinanden.
  16. Indsæt en knap vha. Indsæt knap.
  17. Giv den navnet “Ny figur” og indsæt følgende script.
    VælgUsynlig[tekst2,1,false]
    VælgUsynlig[tekst1,1,false]
    TildelVærdi[f,false]
    OpdaterKonstruktionen[]
  18. Indsæt en ny polygon, som skal være den, som brugerne skal kunne trække rundt på og være den, som viser brugernes “gæt” på en spejlning. Denne polygon hedder polygon2.
  19. Indsæt en ny knap vha. Indsæt knap.
  20. Giv den navnet “Kontrol” og indsæt følgende script.
    VælgUsynlig[tekst2,1,false]
    VælgUsynlig[tekst1,1,false]
    TildelVærdi[f,True]
    Hvis[A'≟A'_1 ∧ B'≟B'_1 ∧ C'≟C'_1 ∧ D'≟D'_1, VælgUsynlig[tekst1,1,true]]
    Hvis[A'≠A'_1 ∨ B'≠B'_1 ∨ C'≠C'_1 ∨ D'≠D'_1, VælgUsynlig[tekst2,1,true]]
  21. Nu bør du være færdig. Tryk på knappen “Ny figur” og forsøg at sætte polygon2 til at være spejlingen af polygon1.

Du kunne efterfølgende ændre farverne og tekststørrelser for polygonerne, knapperne m.m.
Skriv evt. også en forklarende tekst til, hvad brugerne skal gøre.

Se og hent opgaven her:

Geogebratube.org/material/show/id/36171