Opstartsøvelser i Geogebra

Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).

GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:

Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
  1. Afsæt 2 punkter i koordinatsystemet.
  2. Afsæt punkterne (2,3) og (5,4.5) i koordinatsystemet vha. inputfeltet.
  3. Afsæt 2 punkter og omdøb de 2 punkter.
  4. Konstruer et linjestykke med længden 7.
  5. Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9). 
    1. Aflæs forskriften for linjen. 
    2. Find hældningstallet vha. værktøjet “hældning”. Aflæs forskriften for linjen.
  6. Afsæt en vilkårlig trekant.
  7. Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 og 4.
  8. Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 grader.
  9. Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
  10. Konstruer en trekant, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
  11. Konstruer en ligesidet trekant.
  12. Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
  13. Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
  14. Afsæt en vilkårlig firkant.
  15. Afsæt et vilkårligt kvadrat.
  16. Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
  17. Konstruer et rektangel med siderne 6 og 4.
  18. Afsæt en vilkårlig cirkel.
  19. Konstruer en cirkel med radius 5.
  20. Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
  21. Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
  22. Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
  23. Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
  24. Vælg et af flagene HER, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.

 

TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:

Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.

UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING

  • Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
    • forskellige matematiske figurer, såsom kvadrater, rektangler, trekanter, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
    • figurer med bestemte mål osv.

TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER

 

 

3.6 7 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Carsten Vium Jørgensen
Carsten Vium Jørgensen
3 years ago

Hej Troels.

Dejligt at der en gang i din side igen efter en “længere” pause.

MVH

Carsten

anonyn
8 months ago

hej troels du er mega sej