Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).
GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:
Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
- Pagpahinungod 2 punkter i koordinatsystemet.
- Afsæt punkterne (2,3) ug (5,4.5) i koordinatsystemet vha. inputfeltet.
- Pagpahinungod 2 punkter og omdøb de 2 puntos.
- Konstruer et linjestykke med længden 7.
- Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9).
- Afsæt en vilkårlig trekant.
- Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 ug 4.
- Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 degrees.
- Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
- Konstruer en trekant, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
- Konstruer en ligesidet trekant.
- Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
- Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
- Afsæt en vilkårlig firkant.
- Afsæt et vilkårligt kvadrat.
- Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
- Konstruer et rektangel med siderne 6 ug 4.
- Afsæt en vilkårlig cirkel.
- Konstruer en cirkel med radius 5.
- Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
- Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
- Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
- Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
- Vælg et af flagene HER, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.
TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:
Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.
UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING
- Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
- forskellige matematiske figurer, ingon nga kvadrater, rektangler, triangles, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
- figurer med bestemte mål osv.
TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER
- Tilpas et koordinatsystem, så kun 1. kvadrant vises.
- Vis/skjul gitter
- Vis/skjul akser
- Sørg for at punkterne er låst til gitteret.
- Pagpahinungod 3 forskellige punkter i koordinatsystemt – brug både punkt-værktøj og inputfelt
.
UDVIDELSE
- Tilpas koordinatsystemet, SA 1. ug 2. kvadrant vises.
- Sørg for, at uanset hvor meget man zoomer, så vil enheden på akserne altid være 1.
- Lav om på layoutet af dine punkter, så de bliver større og fx får form som et x i stedet for en prik.
- Lav gitteret om til isometrisk gittertype samt ændr stil og gitterafstand.
Hej Troels.
Dejligt at der en gang i din side igen efter en “længere” pause.
MVH
Carsten
Hej Carsten. Ja, det har nemlig været en lidt travl tid for mig. Men nu fik jeg lagt lidt ind. Håber, at det kan hjælpe. Venlig hilsen Troels.
hi mga troels gwapa kaayo ka
Salamat ug sa samang paagi.☺️
Hello, tigulang na kaayo nga estudyante nga magtutudlo.
ug nalipay kaayo niini nga mga ehersisyo, tungod kay ang geogebra bag-o pa kanako.
swerte ba kay naa pud sa algebra?
tungod kay kinahanglan ko nga moangkon nga nahibal-an ko kung unsa ang kinahanglan nakong igugol.
walay sapayan, busa salamat.
Hi Gitte. Salamat sa mensahe ug pagdayeg.☺️ Unsa man, sa algebra? Ligningsløsning, pagkunhod? Unsa nga lebel kinahanglan nimo kini gamiton? Venlig hilsen Troels.
Hej Troels.
Ang duha sa tinuod, Dili gyud ko maanad sa paggamit sa geogebra, ug ako nanlimbasug sa usa ka butang nga yano sama sa pagbutang sa usa ka decimal point.
Salamat sa tubag ug malipayong pasko!😋