Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).
GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:
Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
- 전용으로 2 punkter i koordinatsystemet.
- Afsæt punkterne (2,3) 과 (5,4.5) i koordinatsystemet vha. 입력 필드.
- 전용으로 2 punkter og omdøb de 2 포인트.
- Konstruer et linjestykke med længden 7.
- Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9).
- Afsæt en vilkårlig trekant.
- Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 과 4.
- Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 도.
- Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
- Konstruer en trekant, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
- Konstruer en ligesidet trekant.
- Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
- Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
- Afsæt en vilkårlig firkant.
- Afsæt et vilkårligt kvadrat.
- Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
- Konstruer et rektangel med siderne 6 과 4.
- Afsæt en vilkårlig cirkel.
- Konstruer en cirkel med radius 5.
- Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
- Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
- Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
- Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
- Vælg et af flagene 여기, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.
TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:
Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.
UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING
- Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
- forskellige matematiske figurer, 으로 kvadrater, rektangler, 삼각형, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
- figurer med bestemte mål osv.
TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER
- Tilpas et koordinatsystem, så kun 1. kvadrant vises.
- Vis/skjul gitter
- Vis/skjul akser
- Sørg for at punkterne er låst til gitteret.
- 전용으로 3 forskellige punkter i koordinatsystemt – brug både punkt-værktøj og inputfelt
.
UDVIDELSE
- Tilpas koordinatsystemet, 그래서 1. 과 2. kvadrant vises.
- Sørg for, at uanset hvor meget man zoomer, så vil enheden på akserne altid være 1.
- Lav om på layoutet af dine punkter, så de bliver større og fx får form som et x i stedet for en prik.
- Lav gitteret om til isometrisk gittertype samt ændr stil og gitterafstand.
Hej Troels.
Dejligt at der en gang i din side igen efter en “længere” pause.
MVH
Carsten
Hej Carsten. Ja, det har nemlig været en lidt travl tid for mig. Men nu fik jeg lagt lidt ind. Håber, at det kan hjælpe. Venlig hilsen Troels.
안녕 트로엘스 너 정말 멋지구나
감사하고 마찬가지입니다.☺️
안녕하세요, 너무 나이 많은 학생 선생님이에요.
그리고 이 운동에 정말 만족했어요, 지오지브라는 나에게 완전히 새로운 것이기 때문에.
대수학에도 뭔가가 있다는 게 행운인가요??
왜냐면 내가 무엇에 시간을 투자해야 하는지 안다는 걸 인정해야 하니까요..
~에 관계없이, 그래서 고마워요.
안녕 지테. 메시지와 칭찬 감사드립니다☺️ 뭔데?, 대수학에서? Ligningsløsning, 절감? 어느 레벨에 사용해야 할까요?? Venlig hilsen Troels.
Hej Troels.
둘 다 실제로, 나는 지오지브라를 사용하는 데 익숙하지 않습니다., 그리고 저는 소수점을 찍는 것 같은 간단한 일에도 어려움을 겪습니다.
답변 감사드립니다. 즐거운 크리스마스 보내세요!😋