Home 3. Kan det meste Tilfældighed

Tilfældighed

Tilfældighed

Herunder listes 3 funktioner i GeoGebra, som gør det muligt at arbejde med emnet tilfældighed i undervisningen. Funktionerne kan bruges i input-feltet, i regnearket, og når man koder fx knapper.

Sådan gør du

TilfældigMellem[ <Minimum Heltal>, <Maximum Heltal> ]

Er en funktion, som giver mulighed for at få GeoGebra til at lave tilfældigetal hele tal mellem en minimum- og maksimumværdi. Begge inklusiv.

  1. Skriv i input-feltet
    TilfældigMellem[1,6]
  2. Tryk F9 på tastaturet for at få funktionen til at generére tilfældige værdier.

 

TilfældigElement[Liste]

Funktionen giver mulighed for at vælge tilfældige værdi ud fra en forudbestemt liste. Først laves listen og derefter bruges funktionen.

  1. Du skal lave en liste først. Skriv i input-feltet
    Liste1 = {-3,00,02,4,7,10,12}
  2. Brug funktionen
    TilfældigElement[Liste1]
  3. Tryk F9 på tastaturet for at få funktionen til at generére tilfældige værdier fra listen.

 

TilfældigPolynomium[ <Grad>, <Minimum for Koefficienter>, <Maximum for Koefficienter> ]

Mulighed for at lave tilfældige funktioner.

  1. Skriv følgende i input-feltet
    TilfældigPolynomium[3,1,3]
  2. Tryk F9 på tastaturet for at få funktionen til at generére tilfældige værdier

 

Tip

  • Når man har skrevet noget af funktionens navn, så kommer GeoGebra automatisk med forslag. Tryk Enter på tastaturet for at vælge forslaget.
  • Brug pil til højre og pil til venstre til at hoppe mellem indstillingsmulighederne for funktionerne.
Previous article Kommandoer i GeoGebra
Next article Areal og omkreds af cirkel
Jeg er ansat som adjunkt på læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik. Jeg har tidligere været pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) i Vejle og Odense. Jeg har også været lærer i udskolingen (7.-9. klasse) på Lyshøjskolen i Kolding. Jeg ejer og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk. Jeg går ind for, at læring skal være let tilgængelig og i størst mulig omfang gratis at benytte.