Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).
GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:
Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
- Həsr etmək 2 punkter i koordinatsystemet.
- Afsæt punkterne (2,3) və (5,4.5) i koordinatsystemet vha. inputfeltet.
- Həsr etmək 2 punkter og omdøb de 2 punkter.
- Konstruer et linjestykke med længden 7.
- Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9).
- Afsæt en vilkårlig trekant.
- Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 və 4.
- Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 dərəcə.
- Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
- Konstruer en trekant, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
- Konstruer en ligesidet trekant.
- Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
- Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
- Afsæt en vilkårlig firkant.
- Afsæt et vilkårligt kvadrat.
- Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
- Konstruer et rektangel med siderne 6 və 4.
- Afsæt en vilkårlig cirkel.
- Konstruer en cirkel med radius 5.
- Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
- Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
- Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
- Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
- Vælg et af flagene HER, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.
TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:
Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.
UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING
- Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
- forskellige matematiske figurer, kimi kvadrater, rektangler, üçbucaq, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
- figurer med bestemte mål osv.
TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER
- Tilpas et koordinatsystem, så kun 1. kvadrant vises.
- Vis/skjul gitter
- Vis/skjul akser
- Sørg for at punkterne er låst til gitteret.
- Həsr etmək 3 forskellige punkter i koordinatsystemt – brug både punkt-værktøj og inputfelt
.
UDVIDELSE
- Tilpas koordinatsystemet, belə 1. və 2. kvadrant vises.
- Sørg for, at uanset hvor meget man zoomer, så vil enheden på akserne altid være 1.
- Lav om på layoutet af dine punkter, så de bliver større og fx får form som et x i stedet for en prik.
- Lav gitteret om til isometrisk gittertype samt ændr stil og gitterafstand.
Hej Troels.
Dejligt at der en gang i din side igen efter en “længere” pause.
MVH
Carsten
Hej Carsten. Ja, det har nemlig været en lidt travl tid for mig. Men nu fik jeg lagt lidt ind. Håber, at det kan hjælpe. Venlig hilsen Troels.
salam troels siz cox gozelsiz
Təşəkkür edirəm və eyni şəkildə.☺️
Salam, çox köhnə tələbə müəllimdir.
və bu məşqlərdən çox məmnun oldum, çünki geogebra mənim üçün tamamilə yenidir.
Bəxtim gətirdi ki, cəbrdə də nəsə var?
çünki o zaman etiraf etməliyəm ki, nəyə vaxt sərf etməli olduğumu bilirəm.
asılı olmayaraq, buna görə təşəkkür edirəm.
Salam Gitte. Mesaja və tərifə görə təşəkkürlər.☺️ Bu nədir, cəbrdə? Həlli Equation, azalma? Hansı səviyyədə istifadə etməlisiniz? Venlig hilsen Troels.
Hej Troels.
Əslində hər ikisi, Mən sadəcə olaraq geogebradan istifadə etməyə öyrəşməmişəm, və mən onluq nöqtə qoymaq kimi sadə bir şeylə mübarizə aparıram.
Cavab üçün təşəkkür edirəm və Milad bayramınız mübarək!😋