Otthon 1. Az első lépések Opstartsøvelser i Geogebra

Opstartsøvelser i Geogebra

Opstartsøvelser i Geogebra

Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).

GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:

Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
  1. Szán 2 punkter i koordinatsystemet.
  2. Afsæt punkterne (2,3) és (5,4.5) i koordinatsystemet vha. beviteli mezőben.
  3. Szán 2 punkter og omdøb de 2 pont.
  4. Konstruer et linjestykke med længden 7.
  5. Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9).
    1. Aflæs forskriften for linjen.
    2. Find hældningstallet vha. eszköz “lejtő”. Aflæs forskriften for linjen.
  6. Afsæt en vilkårlig trekant.
  7. Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 és 4.
  8. Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 fok.
  9. Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
  10. Construct háromszög, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
  11. Konstruer en ligesidet trekant.
  12. Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
  13. Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
  14. Afsæt en vilkårlig firkant.
  15. Afsæt et vilkårligt kvadrat.
  16. Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
  17. Konstruer et rektangel med siderne 6 és 4.
  18. Afsæt en vilkårlig cirkel.
  19. Konstruer en cirkel med radius 5.
  20. Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
  21. Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
  22. Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
  23. Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
  24. Vælg et af flagene HER, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.

 

TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:

Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.

UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING

  • Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
    • forskellige matematiske figurer, mint kvadrater, rektangler, háromszögek, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
    • figurer med bestemte mål osv.

TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER

 

 

Previous article Opstartsøvelser til 3D i Geogebra
Jeg er ansat som adjunkt på læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik. Jeg har tidligere været pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) Vejle és Odense. Jeg har også været lærer i udskolingen (7.-9. osztály) A Lyshøjskolen itt: Kolding. Jeg ejer og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk. Általam javasolt, hogy a tanulás legyen könnyen hozzáférhető, és a lehető legnagyobb ingyenes.

7 COMMENTS

    • Hej Carsten. Ja, det har nemlig været en lidt travl tid for mig. Men nu fik jeg lagt lidt ind. Håber, at det kan hjælpe. Venlig hilsen Troels.

  1. Helló, túl öreg tanár diák.
    és nagyon elégedett voltam ezekkel a gyakorlatokkal, mivel a geogebra teljesen új számomra.
    szerencse, hogy az algebrán is van valami?
    mert akkor be kell vallanom, hogy tudom, mire kell szánnom egy kis időt.
    tekintet nélkül, Szóval köszönöm.

    • Szia Gitte. Köszönöm az üzenetet és a dicséretet.☺️ Mi az, algebrában? Ligningsløsning, csökkentés? Milyen szinten érdemes használni? Venlig hilsen Troels.

      • Hej Troels.
        Valójában mindkettő, Egyszerűen nem szoktam a geogebrát használni, és olyan egyszerű dologgal küzdök, mint a tizedesvessző.
        Köszönöm a választ és nagyon boldog karácsonyt!😋

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.