Ana Sayfa 1. Kom godt i çete Opstartsøvelser i Geogebra

Opstartsøvelser i Geogebra

Opstartsøvelser i Geogebra

Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).

GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:

Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
  1. Adamak 2 punkter i koordinatsystemet.
  2. Afsæt punkterne (2,3) ve (5,4.5) i koordinatsystemet vha. inputfeltet.
  3. Adamak 2 punkter og omdøb de 2 makas.
  4. Konstruer et linjestykke med længden 7.
  5. Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9).
    1. Aflæs forskriften for linjen.
    2. Find hældningstallet vha. araç “eğim”. Aflæs forskriften for linjen.
  6. Afsæt en vilkårlig trekant.
  7. Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 ve 4.
  8. Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 derece.
  9. Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
  10. Bir üçgen Construct, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
  11. Konstruer en ligesidet trekant.
  12. Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
  13. Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
  14. Afsæt en vilkårlig firkant.
  15. Afsæt et vilkårligt kvadrat.
  16. Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
  17. Konstruer et rektangel med siderne 6 ve 4.
  18. Afsæt en vilkårlig cirkel.
  19. Konstruer en cirkel med radius 5.
  20. Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
  21. Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
  22. Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
  23. Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
  24. Vælg et af flagene HER, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.

 

TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:

Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.

UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING

  • Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
    • forskellige matematiske figurer, olarak kvadrater, rektangler, üçgenler, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
    • figurer med bestemte mål osv.

TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER

 

 

Önceki İçerik Opstartsøvelser til 3D i Geogebra
Jeg er ansat som adjunkt på læreruddannelsen i Jelling, hvor jeg underviser i matematik. Jeg har tidligere været pædagogisk konsulent i matematik og tysk hos UCL ved Center for Undervisningsmidler (CFU) Vejle ve Odense. Jeg har også været lærer i udskolingen (7.-9. klasse) Kolding Lyshøjskolen üzerinde. Jeg ejer og driver bl.a. hjemmesiderne www.lærklokken.dk og www.iundervisning.dk, ggbkursus.dk. Ben ind gitmek, Bu öğrenme tilgængelig bakmak ve mümkün olduğunca ücretsiz kullanım için gereken.

7 YORUMLAR

    • Hej Carsten. Ja, det har nemlig været en lidt travl tid for mig. Men nu fik jeg lagt lidt ind. Håber, at det kan hjælpe. Venlig hilsen Troels.

  1. Merhaba, çok yaşlı bir öğrenci öğretmendir.
    ve bu egzersizlerden gerçekten çok memnun kaldım, geogebra benim için tamamen yeni olduğundan.
    cebirden de bir şeyler olması şanslı mı?
    çünkü o zaman neye zaman harcamam gerektiğini bildiğimi itiraf etmeliyim.
    ne olursa olsun, yani teşekkür ederim.

    • Merhaba Gitte. Mesaj ve övgü için teşekkürler.☺️ Nedir, cebirde? Çözme Denklem, kesinti? Hangi seviyede kullanmalısınız?? Venlig hilsen Troels.

      • Hej Troels.
        İkisi de aslında, Geogebra'yı kullanmaya alışkın değilim, ve ondalık nokta koymak kadar basit bir şeyle uğraşıyorum.
        Cevabınız için teşekkürler ve çok mutlu Noeller!😋

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.