Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).
GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:
Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
- Посвещавам 2 punkter i koordinatsystemet.
- Afsæt punkterne (2,3) и (5,4.5) i koordinatsystemet vha. inputfeltet.
- Посвещавам 2 punkter og omdøb de 2 точки.
- Konstruer et linjestykke med længden 7.
- Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9).
- Afsæt en vilkårlig trekant.
- Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 и 4.
- Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 градуса.
- Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
- Construct триъгълник, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
- Konstruer en ligesidet trekant.
- Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
- Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
- Afsæt en vilkårlig firkant.
- Afsæt et vilkårligt kvadrat.
- Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
- Konstruer et rektangel med siderne 6 и 4.
- Afsæt en vilkårlig cirkel.
- Konstruer en cirkel med radius 5.
- Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
- Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
- Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
- Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
- Vælg et af flagene ТУК, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.
TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:
Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.
UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING
- Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
- forskellige matematiske figurer, като kvadrater, rektangler, триъгълници, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
- figurer med bestemte mål osv.
TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER
- Tilpas et koordinatsystem, så kun 1. kvadrant vises.
- Vis/skjul gitter
- Vis/skjul akser
- Sørg for at punkterne er låst til gitteret.
- Посвещавам 3 forskellige punkter i koordinatsystemt – brug både punkt-værktøj og inputfelt
.
UDVIDELSE
- Tilpas koordinatsystemet, така 1. и 2. kvadrant vises.
- Sørg for, at uanset hvor meget man zoomer, så vil enheden på akserne altid være 1.
- Lav om på layoutet af dine punkter, så de bliver større og fx får form som et x i stedet for en prik.
- Lav gitteret om til isometrisk gittertype samt ændr stil og gitterafstand.
Hej Troels.
Dejligt at der en gang i din side igen efter en “længere” pause.
MVH
Carsten
Hej Carsten. Ja, det har nemlig været en lidt travl tid for mig. Men nu fik jeg lagt lidt ind. Håber, at det kan hjælpe. Venlig hilsen Troels.
здравей, ти си мега готин
Благодаря и по същия начин.☺️
Здравейте, е прекалено стар учител учител.
и бях наистина доволна от тези упражнения, тъй като геогебрата е напълно нова за мен.
толкова ли е късметът, че има и нещо по алгебра?
защото тогава трябва да призная, че знам за какво трябва да отделя известно време.
независимо, така че благодаря.
Здравей Gitte. Благодаря за съобщението и похвалата.☺️ Какво е това, по алгебра? Ligningsløsning, намаляване? За какво ниво трябва да го използвате? Venlig hilsen Troels.
Hej Troels.
И двете всъщност, просто не съм свикнал да използвам геогебра, и се забърквам с нещо толкова просто като поставянето на дробна линия.
Благодаря за отговора и наистина весела Коледа!😋