Der er i princippet 2 forskellige tilgange til programmet, når man starter op. Enten lærer man programmet at kende gennem matematiske opgaver (Geogebra som middel), eller så lærer man blot om selve programmet (Geogebra som mål). Derudover kan det læres via en fri tilgang (eleverne prøver selv) eller en styret tilgang (læreren fortæller – vise/forklare/øve).
GRUNDLÆGGENDE FUNKTIONER:
Eleverne bruger Geogebra til at lave forskellige opgaver med et matematisk afsæt.
- Zadedykować 2 punkter i koordinatsystemet.
- Afsæt punkterne (2,3) i (5,4.5) i koordinatsystemet vha. Pole wejściowe.
- Zadedykować 2 punkter og omdøb de 2 punktów.
- Konstruer et linjestykke med længden 7.
- Konstruer en linje, som går gennem punkterne A(3,5) og B(5,9).
- Afsæt en vilkårlig trekant.
- Konstruer en trekant med sidelængderne 7, 6 i 4.
- Konstruer en trekant med 1 vinkel på 30 grader og en anden vinkel på 34 stopni.
- Konstruer en trekant med højden 4 og grundlinje 7.
- Konstruer en trekant, hvor der dynamisk kan ændres på højde og grundlinje.
- Konstruer en ligesidet trekant.
- Konstruer en ligesidet trekant med sidelængden 5.5.
- Konstruer 3 trekanter med grundlinje på 4.
- Afsæt en vilkårlig firkant.
- Afsæt et vilkårligt kvadrat.
- Afsæt et kvadrat med sidelængde 5.
- Konstruer et rektangel med siderne 6 i 4.
- Afsæt en vilkårlig cirkel.
- Konstruer en cirkel med radius 5.
- Konstruer en trekant med grundlinje 6 og grundlinjens midtnormal på 4 som højde.
- Konstruer 2 cirkler med fælles centrum. Den ene med radius på 3 og den anden med radius på 6.
- Konstruer en trekant med indskrevet cirkel (vinkelhalv.).
- Konstruer en trekant med omskreven cirkel (Mindtnormal).
- Vælg et af flagene TUTAJ, og prøv at konstruere flaget med værktøjerne i GeoGebra.
TEGN FORSKELLIGE FIGURER/TING:
Eleverne bruger GeoGebra til at tegne forskellige ting, såsom fx et hus, en person, bil eller andet. Derigennem lærer eleverne at bruge programmet.
UDVIDELSE AF ØVELSEN MED HUS/TING
- Opsæt matematiske rammer, som skal være opfyldt. Fx konstruer et hus med
- forskellige matematiske figurer, jako kvadrater, rektangler, trójkąty, ligesidede trekanter, ligebenede trekanter,
- figurer med bestemte mål osv.
TILPASNING AF KOORDINATSYSTEMET OG LÅSNING TIL GITTER
- Tilpas et koordinatsystem, så kun 1. kvadrant vises.
- Vis/skjul gitter
- Vis/skjul akser
- Sørg for at punkterne er låst til gitteret.
- Zadedykować 3 forskellige punkter i koordinatsystemt – brug både punkt-værktøj og inputfelt
.
UDVIDELSE
- Tilpas koordinatsystemet, tak 1. i 2. kvadrant vises.
- Sørg for, at uanset hvor meget man zoomer, så vil enheden på akserne altid være 1.
- Lav om på layoutet af dine punkter, så de bliver større og fx får form som et x i stedet for en prik.
- Lav gitteret om til isometrisk gittertype samt ændr stil og gitterafstand.
Hej Troels.
Dejligt at der en gang i din side igen efter en “længere” pause.
MVH
Carsten
Hej Carsten. Ja, det har nemlig været en lidt travl tid for mig. Men nu fik jeg lagt lidt ind. Håber, at det kan hjælpe. Venlig hilsen Troels.
cześć troels, jesteś mega fajny
Dzięki i w ten sam sposób.☺️
Witam, jest zbyt starym uczniem nauczyciela.
i jestem naprawdę zadowolony z tych ćwiczeń, ponieważ geogebra jest dla mnie zupełnie nowa.
czy to takie szczęście, że jest też coś na algebrze??
bo wtedy muszę przyznać, że wiem, czemu muszę poświęcić trochę czasu.
bez względu, więc dziękuję.
Cześć Gitte. Dzięki za przesłanie i pochwałę.☺️ Co to jest, w algebrze? Rozwiązywanie równań, zmniejszenie? Do jakiego poziomu go użyć? Venlig hilsen Troels.
Hej Troels.
Właściwie oba, po prostu nie jestem przyzwyczajony do używania geogebry, i mieszam z czymś tak prostym, jak wstawienie linii ułamkowej.
Dzięki za odpowiedź i naprawdę wesołych Świąt!😋