Det er muligt at lave simple animationer i GeoGebra. Denne vejledning forklarer, hvordan du kan få et skib til at sejle på en sinusbølge.
Sådan gør du
- Find først ud af, om du vil vise akser og gitter. Det er ikke nødvendigt.
Indsæt skydere
- Indsæt skyder a og indtast 0, 5 , 0.01
- Indsæt skyder b og indtast 0.01 , 2*pi , 0.01 (læg mærke til at maksværdien ændrer sig automatisk)
- Indsæt skyder h og indtast x(Hjørne[1]) , x(Hjørne[2]) , 0.01
- Indsæt skyder k og indtast 0 , 2 , 0.01
- Indsæt skyder t og indtast 0 , 2pi/b , 0.01 – kun stigende (læg mærke til at 2pi/b ændrer sig)
- Indsæt skyder α som vinkel med standardindstillingerne.
Tegn funktion og punkt
- Skriv i inputfeltet
a*sin(b(x+t))
- Skriv i inputfeltet punktet
P=(h,f(h))
Indsæt billede
- Indsæt et billede, som du vil have til at være skibet. Du kan bruge det billede, som vises nederst på siden.
- Find midten af bunden af billedet ved at trykke på og derefter på punkt A og punkt B.
- At indsætte et billede kan gøres på mange måder.
- Hvis der ikke allerede er 2 punkter forneden, så kan du finde dem ved at indtaste følgende i inputfeltet Hjørne[ billede1,1], Hjørne[ billede1,2]
- Forstør(Multiplicér) billedet med faktor k ved at trykke på billedet og billedets midtpunkt (punkt C), og derefter skrive k.
- Drej billedet omkring midtpunkt med værdien α ved at trykke på billedet (det multiplicerede) og derefter billedets midtpunkt (punkt C).
- Indsæt vektor vha. vektor mellem 2 punkter ved de 2 punkter billedets midtpunkt (punkt C) og punktet P.
- Parallelforskyd billedet vha. værktøjet og derefter trykke på billedet og den vektor, som blev lavet tidligere.
- Skjul billederne og andet, som ikke skal kunne ses
- Indsæt en tangent vha. værktøjet i punktet P og derefter grafen for funktionen f(x)
- Skriv følgende i inputfeltet
α=atan(f(h))
Animation
- Nu skal du bare højreklikke på skyder h og vælge ‘Tænd animation’.
Sørøverskibet
[wpfilebase tag=file id=12 /]